دکتر محمد رسولی

  • دفاع از کشور

محمد رسولی متولد هفتم آبان ۱۳۵۰( ۲۹ اکتبر ۱۹۷۱) ایرانی حقوقدان، نویسنده و شاهنامه شناس است.  نوجوانی وی با یورش عراق به کشورش – ایران – مصادف شد و او در همان نوجوانی داوطلبانه به جبهه های جنگ رفت تا به قول خودش از کشورش دفاع کند، ولی در همه حال مطالعه و تحقیق و تفکر و تحصیل را ادامه داد.

  • تحصیلات

وی در سال ۱۳۸۰ از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران لیسانس حقوق قضایی را اخذ نمود و در سال ۱۳۸۹ از دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی ارشد خود را در حقوق اقتصادی گرفت و سپس از دانشگاه تهران دکترای حقوق عمومی را گرفت.
محمد رسولی به عنوان یک حقوقدان و شاهنامه پژوه و تاریخدان، توان آن را داشته که با به کارگیری توامان این هر سه هنر و تخصص ، نکات جدید و نو و جالبی از دل تاریخ ناشناخته عهد کهن کشف کند و دریچه های جدیدی بر روی سایر پژوهشگران بگشاید.

  • نگرش نوین

وی نگرشی نوین به شاهنامه دارد و پس از سال های متمادی پژوهش بر روی شاهنامه و پای درس استادان بزرگ شاهنامه نشستن و تمرکز و کنکاش زیاد بر روی شاهنامه ، نظریات بدیع و تازه ای در باره ی محتویات شاهنامه ارایه  کرد.  بیشتر این نظریات در کتاب ” نگاهی نو به شاهنامه ” مطرح شده است.

محمد رسولی معتقد است شاهنامه ی ابوالقاسم فردوسی ساخته ی این شاعر نیست. بلکه همه ی محتویات شاهنامه تاریخ محض است و فردوسی تنها کاری که کرده ، این تاریخ منثور را منظوم ساخته است.

محمد رسولی با داشتن مدرک دکترای حقوق و تسلط کافی به شاهنامه ، از وجود مفاهیم مهم حقوق عمومی و علوم سیاسی در شاهنامه مانند دولت، ملت، سرزمین، مجلس نمایندگان، انتخابات، دادگاه های پیشرفته، آیین های دادرسی و….در شاهنامه سخن گفته و در صدد اثبات آنها بر آمده است.

  • برخی نمونه کار ها

بیشتر گفته ها و نظریات ایشان مورد پذیرش محافل علمی و دانشگاهی واقع شده است.علاوه بر نمونه کار هایی که در بخش پروژه های همین سایت می توانید ببینید موارد زیر هم می باشد. برخی مقالات پژوهشی دکتر محمد رسولی عبارتند از:

  1. حقوق و اقتصاد(روزنامه اطلاعات ۲۷۹۱۰، ۳۱ امرداد ۱۴۰۰)
  2. حقوق اقتصادی مردم( روزنامه اطلاعات، ۲۴ مهر ۱۴۰۰، شماره ۲۸۰۴۶)
  3. ری و تهران در شاهنامه( انتشار در سایت مگ ایران و ماهنامه خواندنی، پیاپی ۱۱۵)
  4. مقاله مکتب ایرانی( انتشار در سایت مگ ایران و ماهنامه خواندنی، پیاپی ۱۱۴)
  5. اندیشه های کهن ایران در شاهنامه( انتشار در سایت مگ ایران و ماهنامه خواندنی. پیاپی ۱۱۳)
  6. آسیب شناسی های شاهنامه پژوهی( انتشار در سایت مگ ایران و ماهنامه خواندنی. پیاپی ۱۱۲)
  7. حقوق بشر در شاهنامه( انتشار در سایت مگ ایران و ماهنامه خواندنی. پیاپی)
  8. چرا در شاهنامه تاریخ هخامنشیان نیامده(انتشار در سایت مگ ایران و ماهنامه خواندنی. پیاپی ۱۰۹)
  9. داد و دادگری در شاهنامه(انتشار در سایت مگ ایران و ماهنامه خواندنی. پیاپی ۱۰۲)
  10. نکاتی از مشکلات رویه قضایی ایران(انتشار در سایت مگ ایران و ماهنامه خواندنی. پیاپی ۸۷)
  11. افزایش کارآیی اقتصاد از دریچه حقوق( روزنامه اطلاعات، ۳۱ امرداد ۱۴۰۰، شماره ۲۷۹۱۰)
  12. وی در تابستان ۲۰۲۰ میلادی(۱۳۹۸ خورشیدی) در رادیو سراسری فرهنگ طی چهل گفتار عقاید و نظریات تازه ی خود راجع به شاهنامه را بیان کرد.این برنامه مورد اسقبال علاقمندان به شاهنامه واقع شد.
  13. وی علاوه بر مقالات و سخنرانی های زیاد در محافل مختلف راجع به شاهنامه، کتاب های گوناگون تالیف نموده است که برخی از آنها عبارتند از :
  14. پندهای شاهنامه
  15. نگاهی نو به شاهنامه
  16. داستان باستان
  17. خردنامه
  18. مقالات شاهنامه
  19. سوگواری ایرانی
  20. آشپزی در شاهنامه
  21. گفتارهای شاهنامه
  22. بوفی کور
  23. حقوق اقتصادی
  24. مبانی حقوق عمومی در ایران کهن
  25. اعسار و ایسار
  26. نگاهی به  حقوق زن و قوانین آن در تاریخ ایران
  27. حقوق و دعاوی املاک و اراضی
  28. حقوق خانواده
  29. بررسی قانون نحوه اجرای محکومیتَ‌های مالی
  30. حقوق حمل و نقل
  31. بررسی و تحلیل قانون پولشویی
  32. ایران و روابط بین الملل
  33. حقوق کارگران و کارکنان واحدهای اقتصادی پس از انتقال
  34. حقوق  و تکریم سالمندان
  • توضیحی مختصر درباره برخی آثار

بوفی کور، نوشته ی دکتر محمد رسولی

از جمله کتب مهم تالیفی محمد رسولی کتاب رازآلود ” بوفی کور ” می باشد. این کتاب روایت خاطره گونه ای از بیان یک روح سرگشته است که در واپسین لحظات مرگ، عمر دوازده هزار ساله ی خود را مرور می کند.  کتاب سرشار از نکات و ظرایف و اشارات گذرا به گوشه های ناشناخته ی تاریخ دارد و در عین حال مضمون عشقی نیز دارد. راجع به این کتاب بحث و گفتگو و نظریات مختلف و متفاوت زیادی است. اما خود دکتر رسولی در طی یک مصاحبه ای گفته: اغلب منتقدین، همه ی نکات کتاب را متوجه نمی شوند.

حقوق عمومی در ایران کهن، نوشته ی دکتر محمد رسولی

شاید مهم ترین نظریه محمد رسولی همان است که در کتاب ” حقوق عمومی در ایران کهن” مطرح شده است. بر اساس این فرضیه و نظریه، بر خلاف آنچه امروزه از حقوق عمومی( که در واقع نام دیگر حقوق سیاسی می باشد و به روابط بین مردم و حاکمیت ها می پردازد ) به عنوان یک رشته ی جدید، نام برده می شود ، این موضوع و مفاهیم آن دست کم در پیش از سه هزار سال قبل در ایران کهن وجود داشته است و رد آن در شاهنامه وجود دارد( سایت مهر میهن).

در کتاب ” مبانی حقوق عمومی در ایران کهن ” رسولی،  در صدد اثبات وجود یک سیستم حکمرانی پیشرفته در پیش از تاریخ در ایران قبل از دوره ی باستان است. در واقع او معتقد است مفاهیم مربوط به حقوق عمومی (سیاسی) در زمان های خیلی قدیم وجود داشته است.

دکتر ولی رستمی ( از استادان به نام حقوق عمومی ایران) نیز در باره ی این کتاب نوشته اند: چنانکه فرضیه ی آقای رسولی اثبات شود می تواند یک تحول و تغییر مهم در نگرش به تاریخ حقوق عمومی ایجاد کند.

( باشگاه خبرنگاران جوان  ۱۴ دی ۱۳۹۳).

مجله ی معتبر خواندنی به سردبیری خانم ویدا صارمی در شماره ۸۵ خود نوشته : کتاب مبانی حقوق عمومی در ایران کهن، نوشته ی دکتر محمد رسولی ، از آن رو که یک نظریه و دیدگاه تازه ای در خصوص تاریخ حقوق عمومی بیان می کند، حائز اهمیت ویژه است.”

پند های شاهنامه، نوشته ی دکتر محمد رسولی

محمد رسولی چندین سال از عمر خود را به طور دائم صرف شاهنامه پژوهی نموده است که حاصل آن تالیف و تدوین مقالات و کتب مختلف راجع به شاهنامه است. کتب و مقالاتی که نظریات جدید علمی راجع به شاهنامه ارائه می دهد. در کتاب پندهای شاهنامه رسولی می نویسد:

نگاهی نو به شاهنامه، نوشته ی دکتر محمد رسولی

شاهنامه بیانگر تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم است و فردوسی گزارشگر صادق این تاریخ است که با دلسوزی و بردباری و امانت داری آن را به نظم در آورده است. فردوسی از خود هیچ به این تاریخ نیفزوده است. بلکه فقط یک تاریخ منثور را منظوم ساخته است.                 
کتاب « نگاهی نو به شاهنامه » در واقع رمزگشایی از برخی رموز شاهنامه است و برای شاهنامه پژوهان مفید است.

حقوق خانواده، نوشته ی دکتر محمد رسولی

کتاب حقوق خانواده‌ی رسولی نیز بر اساس فقه اسلامی و قوانین موضوعه و با اتکاء به شرع و قوانین دین مبین اسلام نوشته شده است.

کتاب حقوق زن در تاریخ ایران، نوشته ی دکتر محمد رسولی

کتاب « قوانین زن در تاریخ ایران » نگاهی گذرا به حقوق و موقعیت اجتماعی زن ایرانی از سیزده هزار سال پیش ! تا کنون می اندازد.

ایران و روابط بین الملل، نوشته ی دکتر محمد رسولی

در کتاب « ایران وروابط بین اللمل » وضعیت کنونی کل جهان در جهات گوناگون و موقعیت ایران در وضعیت موجود با توجه به آینده نگری مورد بررسی قرار گرفته است و راهکارهائی به دولت مردان ایران ارائه و انتقادهائی صورت گرفته است.

اعسار و ایسار، نوشته ی دکتر محمد رسولی

مقوله اعسار و ایسار دارای کاربرد زیادی به دلیل شیوع آن دارد. به همین دلیل کتاب « اعسار و ایسار» برای اِشراف و آگاهی افراد ذی نفع و علاقه مند به مباحث اعسار و ایسار تهیه و تقدیم خوانندگان عزیز گردید.

آشپزی در شاهنامه، نوشته ی دکتر محمد رسولی

در کتاب «آشپزی در شاهنامه» هدف، آشنا شدن با شیوه ی خوراک انسان ایرانی از آغاز تاریخ تاکنون است و چون شاهنامه را تاریخ راستین انسان ایرانی می دانیم، از طریق شاهنامه سعی در رسیدن به این هدف داریم .

 حقوق اقتصادی، نوشته ی دکتر محمد رسولی

در کتاب « حقوق اقتصادی» سعی بر شناساندن رابطه ی دو علم حقوق و اقتصاد است.از این رو این کتاب برای بررسی رشته ی مهم و جدید و جالب حقوق اقتصادی که به اهمیت و ضرورت آن اشاره کردیم، تهیه و تالیف گردیده و تقدیم خوانندگان عزیز گردید.

داستان باستان، نوشته ی دکتر محمد رسولی

امروزه با پژوهش های ژرف انجام شده درباره ی شاهنامه ی ارجمند حکیم بزرگ ابولقاسم فردوسی، به خوبی ثابت شده که شاهنامه بیان و روایت تاریخ ایران در دوران کهن و باستان است. بنابراین کتاب « داستان باستان»که روایت چهل داستان درست از رویدادهای تاریخ ایران باستان است، از شاهنامه ی ارجمند استخراج و تقدیم خوانندگان گرامی گردید.

مقالات شاهنامه، نوشته ی دکتر محمد رسولی

در کتاب « مقالات شاهنامه» گفتار ها و مقالات دکتر محمد رسولی راجع به شاهنامه و ایران کهن به صورت یکجا گردآوری شده که تقدیم خوانندگان عزیز و دوستداران شاهنامه گردید. در این کتاب به بررسی مسائل دوران ایران کهن و داستان های خواندنی از شاهنامه پرداخته ایم.

حقوق و تکریم سالمندی، نوشته ی دکتر محمد رسولی

توجه به سالمندان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی در فرهنگ ما ریشه‌ی بسیار عمیقی دارد. در فرهنگ اصیل ایرانی به نقش سالمندان در راهنمایی، تدبیر و تجربه‌گرایی اشاره شده است، در کتاب «حقوق و تکریم سالمندان» به این امر مهم پرداخته شده و مسائل و مشکلات و حقوق افراد سالمند را بررسی می کند.

حقوق و دعاوی املاک، نوشته ی دکتر محمد رسولی

در کتاب «حقوق و دعاوی املاک» به اراضی و املاک پرداخته شده، بنابراین آپارتمان، خانه های ویلایی، قرارداد های مربوط به زمین مانند مشارکت در ساخت و تقسیم اراضی و همه ی مسائل مربوط به آن را در بر می گیرد. در این کتاب که با رویکرد علمی و عملی به رشته ی تحریر درآمده تلاش می شود که این کتاب برای همه افراد جامعه و از جمله برای مشاوران املاک و تحصیل کردگان در رشته ی حقوق مفید واقع شده است.

سوگواری ایرانی، نوشته ی دکتر محمد رسولی

یکی از جلوه های بروز و ظهور مهربانی مردمان ایران به یکدیگر در مراسم های عزاداری و سوگواری است ایرانیان خانواده ی فرد از دنیا رفته را، تنها نمی گذارند، به دلجویی از او همت می گمارند و با صاحب عزا در هر مراسمی ره می سپارند. با او هم دردی و هم دلی می نمایند و از هر تلاشی برای کاشتن  اندوه او فرو نمی گذارند، که در کتاب «سوگواری ایرانی» برخی از این اشعار و روایات که مناسب این گونه مجالس است، جمع آوری شده تا در دسترس سخنرانان و خطبای نیک سیرت و نیکو خصال دلسوخته باشد که به هنگام اجرای مراسم کمک به کار آنان کند و با این قدم امید است که اندکی از بار غم مصیبت دیدگان هم میهن بکاهد.

حقوق حمل و نقل، نوشته ی دکتر محمد رسولی

کتاب «حقوق حمل و نقل» برای عموم افراد مفید می باشد، زیرا که حمل و نقل گستره ی وسیعی را در بر میگیرد که از سفر های درون شهری افراد تا سفر های طولانی مدت هوایی و دریایی و ارسال کالا و شرایط کالا و حقوقی که به طرفین مربوط می شود را شامل می شود.

خردنامه، نوشته ی دکتر محمد رسولی

کتاب «خرد نامه» در واقع دانش و عقل و بینش راستین را در شاهنامه و ابیات آن بیان می کند و به نگرش عقلانی و براساس خرد شاهنامه می پردازد. ابیاتی که در این کتاب آورده شده همه بر اساس خرد و عقل است که ضمن آن به توضیحات آن ابیات و معنای حقیقی آن ها پرداخته شده.

حقوق کارگران و کارکنان واحدهای اقتصادی پس از انتقال، نوشته ی دکتر محمد رسولی

در کتاب «حقوق کارگران و کارکنان واحدهای اقتصادی پس از انتقال» به دلیل مهجور بودن رشته حقوق تامین اجتماعی و ضرورت تحقیقات این چنینی باعث نگارش این کتاب شده است.به همین منظور سعی شده است با تبیین مبانی نظری، ضرورت ایجاد راه های تسهیل رفاه کارگران واحد های صنعتی و کارخانه ها و بنگاه ها که واگذار می شوند و نیز امنیت شغلی آنان تضمین شود.

دکتر محمد رسولی، شاهنامه پژوه و شاهنامه شناس و حقوقدان می باشد. از وی آثار تالیفی مختلفی چاپ و منتشر شده که بعضا بسیار بحث برانگیز شده اند.